درس پنجم: Party text در این قسمت شما نحوه طراحی و ساخت نوعی دیگر از افکتهایی که بر روی متن اعمال می شود را در فتوشاپ 7 یاد می گیرید ، این افکت به نام پارتی تکست یا متن شلوغ پلوغ نام گذاری شده است. شما می توانید مقادیر ذکر شده در این درس را بنا به طرح مورد علاقه خود تغییر دهید. این آموزش با یک سری تغییرات از سایت آموزشی مشابه دریافت شده است که بعد از ترجمه آن به زبان فارسی در اینجا قرار داده ام. طرح شما پس از طراحی می بایست مانند شکل روبرو شود
|
|
|
|
در ابتدا یک فایل جدید با اندازه 400*400 با رنگ زمینه سفید ایجاد نمایید. سپس ابزار متن را انتخاب کنید و متن خود را تایپ کنید. من به شما پیشنهاد می کنم از فونتی که حالت IMPACT یا تو پر دارد استفاده کنید. من در این آموزش از فونت Impact با اندازه 400 استفاده کرده ام. رنگ متن خود را #966401 انتخاب کنید. |
|
||||
![]() |
سپس با پایین نگه داشتن کلید Ctrl و کلیک بر روی لایه متن تایپی خودتان آنرا انتخاب نمایید و سپس به منوی Select/Modify/Contract رفته و مقدار 6 را به آن نسبت دهید.
|
![]() |
||||
![]() |
حالا در یک لایه جدید محل انتخابی را با شماره رنگ #9D6401 پر کنید (نام این لایه را highlight بگذارید) . حالا متن خود را از حالت انتخاب خارج کنید و به منوی Filter/Blur/Gaussian Blur بروید و مقدار 5 را وارد کنید.
|
![]() |
||||
![]() |
حال لایه highlight را با پایین نگاه داشتن کلید Ctrl انتخاب کنید و بعد به قسمت Select/Modify/Contract رفته و مقدار 4 را وارد کنید. سپس در لایه ای جدید که با نام workingایجاد می کنید با شماره رنگ #FFA506 پر کنید.
|
![]() |
||||
![]() |
حالا اگر لایه ای در حال انتخاب است آنرا از حالت انتخاب خارج کنید. لایه working را انتخاب کنید و بعد به منوی Filter/Texture/Stained Glass بروید و مقادیر زیر را وارد نمایید: (توجه داشته باشید که حتما رنگ Foreground شماره #FFA506 باشد.) Cell size=2 Border Thickness=1 Light Intensity=3
|
![]() |
||||
![]() |
حال به قسمت Filter/Distort/Glass رفته و مقادیر زیر را وارد نمایید: Distortion=16 Smoothness=15 Texture should be set to Frosted Scaling = 100%
|
![]() |
||||
|
|
حالا به قسمت Filter/Noise/Dust & Scratches رفته و مقادیر زیر را وارد نمایید: Radius=3 Threshold=0 حال دوباره به منوی Filter/Distort/Glass بروید ومقادیر آنرا به همان حالتی که هست رها کنید و کلید OKرا بفشارید (مقادیر آن در بخش 6 گفته شده است) |
|
|||
![]() |
حالا طرح ما کمی شکل مورد نظر را به خود گرفته است اما هنوز کامل نیست. برای ادامه کار به منوی Filter/Artistic/Dry Brush بروید و مقادیر زیر را وارد کنید: Brush Size=0 Brush Detail=3 Texture=3 این افکت را تا 4 یا 5 بار بسته با نظر خودتان بر روی لایه اعمال کنید . |
![]() |
||||
![]() |
حالا طرح شما آماده شده است.
|
![]() |
||||
![]() |
شما می توانید طرح خود را گسترش دهید و طرحی مانند شکل روبرو بسازید. |
درس اول: حجم سازی
در این قسمت آشنا میشویم با احجام 3Dmax و با توضیحاتی مختصر با شکل درست نمودن آن آشنا می شویم.
الف) ساخت مکعب (Box) در قسمت Geometry
برای ساخت مکعب باید بر روی box کلیک نمایید، در سمت پایین مشخصات مکعب با گزینه (Parameters) مشخص شده است، در اینجا ما سه مشخصه از مکعب را داریم:
(height) طول: مشخص کننده ی طول مکعب است.
(width) عرض: مشخص کننده ی عرض مکعب است.
(height) ارتفاع: مشخص کننده ی ارتفاع مکعب است.
در قسمت Key board entry میتوان با دادن اندازه های مورد نظر حجم لازم را بدست آورد. (این قسمت بالا در تمامی اشکال موجود در قسمت Geometry وجود دارد)
ب) ساخت کره (Sphere)
برای ساخت کره مانند قسمت قبل بر روی sphere کلیک می کنید، همانطور که گفتیم در قسمت Parameters مشخصات شکل (کره) نوشته شده است.
این مشخصات عبارتند از:
(radius) که مشخص کننده ی شعاع کره است (در جهت های: شعاع x,y,z)
نکته: در تمامی اشکالی که دارای شعاع هستند در پایین ترین قسمت مشخصات گزینه ای به نام Slice وجود دارد که پس از روشن کردن آن این دو فعال می شوند:
Slice to و Slice from که این دو قسمت برای جدا کردن قسمتی از حجمی است که دارای شعاع است.
ج) ساخت استوانه (Cylinder)
در این بخش مشخصات زیر در قسمت parameters موجود است که به تفکیک آنها را مورد بررسی قرار می دهیم:
(radius) شعاع: مشخص کننده ی شعاع استوانه است.
(height) ارتفاع: مشخص کننده ی ارتفاع استوانه است.
د) ساخت تیوپ (Tube)
برای ساخت تیوپ باید پارامترهای زیر را مورد بررسی قرار دهیم:
(radius) شعاع یک: مشخص کننده ی شعاع درونی تیوپ است.
(radius) شعاع دو: مشخص کننده ی شعاع بیرونی تیوپ است.
(height) ارتفاع: مشخص کننده ی قطر تیوپ است.
ه) ساخت کره ای دیگر (Geo sphere)
تفاوت این کره با کره قبلی در آرایش خطهای آن و چند بخش دیگر می باشد.
به عکس توجه کنید!
و) ساخت مخروط (Cone)
این حجم هم دارای مانند دیگر حجم ها بستگی به شعاعهای بالا و پایین آن دارد که شامل بخشهای زیر می باشد:
(radius) شعاع: مشخص کننده ی شعاع های بالایی حجم است.
(radius) شعاع: مشخص کننده ی شعاع های پایینی حجم است.
(height) ارتفاع: مشخص کننده ی قطر حجم است.
ز) ساخت هرم (Pyramid)
برای ساخت هرم parameter های آن را مورد بررسی قرار می دهیم:
(width) عرض: مشخص کننده ی عرض قاعده هرم است.
(depth) عمق: مشخص کننده ی طول قاعده هرم است.
(height) ارتفاع: مشخص کننده ی ارتفاع هرم است.
ح) ساخت حلقه (Torus)
این حجم را می توان تیوپی تصویر کرد که لبه های آن گرد شده است، و پارامترهای آن شامل بخشهای زیر می باشد:
(radius) شعاع: مشخص کننده ی شعاع درونی حجم است.
(radius) شعاع: مشخص کننده ی شعاع بیرونی حجم است.
ط) ساخت ورق (Plan)
(height) طول: مشخص کننده ی طول حجم است.
(width) عرض: مشخص کننده ی عرض حجم است.
نکته: برای بوجود آوردن تغییر در هر حجمی باید در قسمت Modify کار کنیم.